Genetika, psychika i dětství. Co vše má vliv na tvou postavu?

ROZHOVOR S HELENOU TAKAČOVOU ŠNAJDROVOU

Jaké chyby dělají Češi ve výživě? Dá se bojovat s genetickými předpoklady? A jak moc souvisí psychika a hubnutí? O tom jsme si povídali s výživovou poradkyní Helenou Takačovou Šnajdrovou. Přečti si rozhovor na téma zdravý životní styl a správná výživa.

Heleno, jak jste se dostala k výživovému poradenství?

Dny zdraví s Helenou

Úplnou náhodou. Před více jak 15 lety jsme s kamarádkou chtěly rozjet podnikání a vrhnout se do „krabičkové diety“. To je dnes naprosto běžná věc, ale tenkrát to byla úplná novinka. Jenže jsme toho o výživě a dietách moc nevěděly. Naší jedinou kvalifikací bylo, že já neměla v životě problém s váhou, zatímco moje kamarádka byla věčná dietářka s ukázkovým jojo efektem.

V září jsem nastoupila na kurz pro lektory STOB v kognitivně-behaviorální terapii obezity a v zimě jsme otevíraly náš první skupinový kurz na téma hubnutí. Z dnešního pohledu jsme byly docela odvážné. Celou dobu, co jsme pořádaly kurzy, jsem chodila na každou přednášku nebo seminář o výživě či psychice, který se objevil. Byla jsem jako houba, která nasávala další a další informace.

A jaká byla cesta od skupinových kurzů k vlastnímu poradenství?

Asi po sedmi letech jsme se s kamarádkou rozešly a já se vydala svým směrem. Udělala jsem si rekvalifikační kurz na Mendelově univerzitě v oboru výživové poradenství, lektorský kurz nordic walkingu a kurz u Anabell (poruchy příjmu potravy). Pak jsem se vrhla na individuální poradenství, kdy jsem sestavovala jídelníčky.

Tento směr mi ale nedělal radost. Jídelníček, byť i velice podrobně zpracovaný a připravený na míru, je pořád jen dieta a mně nebylo příjemné druhým něco zakazovat. Pak jsem dělala individuální kurzy, kde jsem uplatňovala osobní přístup a nechávala klientovi volnost v rozhodování. Dala jsem mu návod, jak na to, ale samotná práce i odpovědnost už je na něm. Klient není jen pasivní divák, je informovaný spolutvůrce svého vlastního života. Myslím, že to ve výživovém poradenství funguje nejlépe.

V současné době ale nejvíc spolupracuji s firmami. Tvoříme akce (ve formě přednášek, workshopů a ochutnávek nebo rovnou organizuji Den zdraví) na téma zdravý životní styl pro jejich zaměstnance. A také se školami, kde připravujeme projekty pro žáky na stejné téma.

Co vás na výživě nejvíc baví?

Její rozmanitost a objevování nových chutí a kombinací. Ráda „pronikám pod povrch“ a zajímá mě, jak se co pěstuje, zpracovává a jaký je výsledek. Líbí se mi i to, že každý z nás je originál a styl stravování, který vyhovuje jednomu, druhému vyhovovat nemusí. Výživa je hledání té nejvhodnější cesty.

Je možné oblafnout genetiku, třeba sklony k obezitě?

S genetikou je to těžké. Pokud je třeba jen jeden z rodičů obézní, je téměř 50% „šance“, že dítě bude obézní také. Samozřejmě, pokud touto nemocí trpí oba rodiče, je předpoklad ještě vyšší. Predispozice ale nutně nemusí znamenat realitu – a tady právě vstupuje do hry životní styl. Ať je to jídelníček, pohyb nebo třeba jídelní zvyklosti (nepravidelnost, zajídání stresu, jídlo u televize…). Člověk s genetickými předpoklady k obezitě ale bude muset obětovat své postavě mnohem víc úsilí než člověk ze štíhlé rodiny.

Jak se jí u vás doma? Držíte se nějakého stylu stravování?

Dny zdraví s Helenou

Normálně. 🙂 Jde ale samozřejmě i o to, jak má kdo nastavenou „normálnost“. Já mám ráda čerstvá, jednoduchá jídla, žádná česká těžká klasika. Také denně vařím pro sebe, dospívající dceru a dva dospělé syny a trávit u plotny hodiny mi přijde jako ztráta času.

Snažím se dodržovat dvě zásady, co by mělo obsahovat každé jídlo: bílkoviny a zeleninu (ať už jako přílohu, salát nebo přímo v jídle). Naopak mi nedělá dobře přemíra cukru a tuku, takže v tomto se řídím rčením „všeho s mírou“.

A jak nakupujete? Čtete složení, než dáte cokoliv do košíku?

Vím, které potraviny jsou „ty vhodné“. Složení nečtu u každého nákupu, ale abych nevyšla ze cviku, udělám si občas vlastní workshop v obchodě a zmapuju si změny ve složení potravin, které kupuju pravidelně. Občas tam strávím několik hodin a vypadám jak kontrola z ČOI. 🙂 Ale vyplatí se to. Nedávno jsem třeba objevila, že do zakysané smetany jedné konkrétní značky, kterou jsem kupovala dost dlouho, začali přidávat bramborový škrob, tak jsem přešla na jinou značku.

Je vhodné počítat kalorie před každým jídlem?

Nejsem zastáncem úplně striktního přístupu. Myslím, že je dobré si udělat představu o tom, kolik energie nám dané jídlo dodá. Podmínkou ale je znát své tělo, jeho složení a vědět, kolik energie denně přijmout. V opačném případě může být energetická hodnota potravin velkým strašákem.

Jak je to s psychikou a hubnutím? Má naše mysl vliv na postavu?

Ráda říkám, že životní styl je taková trojnožka: jednu nohu tvoří strava, druhou pohyb a třetí psychika. Pokud je jedna noha nalomená, ještě to na té trojnožce nějak vybalancujeme. Pokud jsou nalomené dvě nohy, spadneme. Vše by mělo být v rovnováze. Kvůli špatné psychice vznikají extrémy jako anorexie nebo bulimie, jiní zase ve stresových situacích sahají po jídle (nejčastěji po sladkostech – velmi častý případ).

Navíc na nás neustále působí okolní prostředí, které umí být dost toxické. Například reklama nám podsouvá, že jen štíhlí jedinci jsou šťastní, nebo že bez téhle čokolády nebo tyčinky by náš den nebyl dokonalý. Zachovat si v takovém prostředí zdravý přístup ke svému tělu a k životu vůbec chce spoustu vnitřní síly a odhodlání.

Jak se podle vás Češi stravují? Vidíte za svou praxi ve výživě našeho národa nějaký posun?

Řekla bych, že jsme rozděleni na dva tábory: na jedné straně se lidé v současné době mnohem více zajímají o to co jedí, i když snaha o zdravý životní styl často sklouzává k módním výživovým výkřikům – nejím maso! nejím pečivo! nejím mléčné výrobky!

Helena Takačová Šnajdrová

Helena Takačová Šnajdrová

Pro výživu se nadchla v roce 2004 a od té doby se věnuje nutričnímu poradenství. Zaměřuje se na propojení psychiky a životního stylu a naučení zásad zdravého stravování, naopak nemá ráda diety a zákazy. Helena organizuje Dny zdraví ve firmách a školách, přednáší a přenáší teorii do praxe pomocí interaktivních výstav. Více na nutricniporadenstvi.cz.

Jí se více zeleniny, každý druhý člověk, který snídá, si dává müsli nebo ještě lépe vločky, zlepšil se pitný režim a myslím, že je i posun ve výběru různě upravených luštěnin. Pohyb se pro plno lidí stal přirozenou součástí života. Vznikají také zdravé a chutné produkty, jako je třeba váš SHAKE-IT, které ráda a s klidným svědomím doporučím svým klientům. Je ale i druhá část populace, kde stále převládá nevhodný výběr (tučné a sladké potraviny).

Tři roky jsem spolupracovala na projektech pro školy a to mi dost vzalo iluze o posunu k té lepší metě. Stravování většiny dětí je dost děsivé – už v první třídě nesnídají, ke svačině, pokud nějakou mají, jich spousta má balený croissant, sušenku nebo chipsy a to vše zapíjí energeťákem nebo sladkou limonádou. Ovoce a nějakou vhodnější svačinu najdete spíš u menších dětí a ani to není pravidlo. Říká se, že největší překážkou k dobrému stravování dětí jsou rodiče. Co do dítěte vložíme, se mu vrátí v dospělosti.

Ale já jsem optimista a věřím, že když se lidi budou zajímat o to, co jedí, budou rozumět informacím, které se uvádějí na obalech potravin, a budou vnímat odezvu svého těla na dobré/špatné jídlo, máme šanci se zase o kousek posunout ke stanici Zdravý a spokojený život.

S jakým největším nesmyslem jste se při své práci setkala, ať už od klientů nebo jiných poradců?

Nesmyslů bylo za ty roky nespočet. Asi nejvíc mi v hlavě utkvělo mýdlo na hubnutí. Dostala jsem ho kdysi od jedné své klientky (za 700 Kč jí přišly 2 ks). Vypadalo jako mýdlo s jelenem a byl k němu návod, kde se mimo jiné uvádělo, že štíhlí jedinci by se s mýdlem neměli mydlit (asi aby se neztratili) a ženy že by neměly mydlit oblast prsou, případně použít lokální masáž přes ručník. Za nedodržení návodu a případné nežádoucí účinky nenese firma žádnou odpovědnost. Dodnes to mýdlo i s návodem mám.

Zajímá tě něco o výživě? Dej nám vědět!

Společně s Helenou budeme uvádět na pravou míru časté mýty, omyly a fámy, které v oblasti výživy panují. Pokud tě tedy cokoli trápí nebo zajímá, neváhej nám napsat do komentářů nebo třeba e-mailem, a Helena na tvou otázku ráda odpoví!

2 odpovědi na “Genetika, psychika i dětství. Co vše má vliv na tvou postavu?”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *