Jak překonat překážky v cestě za vysněnou postavou?

PORADÍME TI, JAK TRVALE ZHUBNOUT

A je to tady – ta obávaná chvíle, kdy po všech vánočních dobrotách, intenzivním gaučingu a oslavách příchodu nového roku stoupneš na váhu. Případně tě potká nepříjemné zjištění, že se tvoje kondice kamsi vypařila. Tyhle nepříjemné pocity známe moc dobře stejně jako předsevzetí typu „shodím ta nadbytečná kila“ nebo „začnu konečně něco dělat“. Jak ale na to, aby ti to letos opravdu vydrželo a hlavně se objevily kýžené výsledky? Dali jsme hlavy (a zkušenosti) dohromady a máme pro tebe tipy, které opravdu fungují.

Dostaň se po Vánocích do formy

První problém je v hlavě

Většina pokusů o (novoroční) hubnutí a udržení váhy neztroskotá na provedení, ale na myšlenkovém nastavení. Demotivovat se je totiž tak snadné, že to většina z nás dělá úplně automaticky. Aby tvá cesta za štíhlou linií byla úspěšná, osvoj si následující čtyři zásady:

a) Síla vůle nad zlato

Při válce s nadbytečnými kilogramy a tukovými polštářky je vůbec nejdůležitější tvoje odhodlání. To získáš, pokud hubneš ze „správných“ důvodů – tedy nikoliv proto, že by se to mělo nebo že to dělají všichni, ale proto, že štíhlejší a zdravější tělo chceš ty. Pak se ti budou překážky zdolávat mnohem snáz, protože ti jejich překonání zkrátka bude stát za to. S odporem daleko nedojdeš.

b) I malý pokrok je pokrok

Ze začátku to půjde pomalu. To je úplně přirozené; rychlý váhový úbytek není zdravý a většinou ani trvalý. Nečekej zázraky a raduj se i z toho, že už zase zapneš kalhoty nebo že máš dole centimetr či dva. Uvidíš, že malé úspěchy tě nakonec pořádně povzbudí.

TIP: Raději než číslo na váze, které bývá zrádné, sleduj centimetry, zlepšení fyzičky a vizuální změny na svém těle.

c) Každé úsilí se počítá

Pět minut je víc než nula minut a i krátká procházka je procházka! Pokud zrovna nestíháš nebo nemáš náladu na cvičení, nevadí – udělej aspoň něco. Nevyčítej si, že neodcvičíš půlhodinový tréninkový program, prostě cvič aspoň deset minut. A pokud zdravé jídlo z nouze proložíš fast foodovým obědem, svět se nezboří.

Zkrátka: jedno uklouznutí v jídle nebo kratší trénink v nabitém dni nejsou důvodem k výčitkám, ale k hrdosti: i v náročných podmínkách děláš, co se dá. Jen dej pozor, ať přijímání výjimek nesklouzne k tvorbě výmluv – ty tě totiž opravdu nikam neposunou.

d) Stůj nohama na zemi

Dvacet kilo za měsíc nezhubneš, stejně tak se během několika týdnů nezmenšíš o tři konfekční velikosti a dokonce ani rutinu pravidelného cvičení si nevybuduješ během týdne. Cíle si dávej vždy střízlivé a co nejmenší. Chceš přece, aby tě motivovalo, jak své cíle plníš, ne deprimovalo, že jich nedokážeš dosáhnout.

TIP: Místo velké mety „letos zhubnu patnáct kilo“ si dej raději více menších: třeba „v lednu začnu s novým sportem“, „do konce února přestanu pít sladké limonády a sladit kávu“ a „za čtvrt roku na sobě uvidím pokrok“. Splnění drobných cílů tě pořádně nakopne k dalšímu úsilí; ty velké se naopak můžou zdát nedosažitelné a demotivovat tě.

4 zásady pro trvalé zhubnutí

Hubnutí není těžké; stačí upravit stravu a hýbat se

I když se tomu možná těžko věří, hubnutí není žádná věda. Pokud se budeš držet našich tipů, které vyvrací nejčastější omyly a chyby, kila půjdou dolů i bez zacyklení se v jojo-efektu.

Základní pravidla hubnutí asi znáš: uprav stravu a pravidelně se hýbej. Jak na to, aby skutečně fungovala?

1) Jez hodně, ale lépe

Největší chyba, kterou můžeš udělat, je jíst místo pestrého jídelníčku jen dvě porce salátu denně. Cesta ke štíhlé postavě nevede přes hladovění, stres při každém soustu ani přes vynechávání jídel. Jez dostatečně (tvůj energetický příjem by rozhodně neměl klesnout pod hodnotu bazálního metabolismu; samozřejmě se ani nepřejídej) a zaměř se spíš na složení jídla. Je dostatečně pestré a zdravé? Obsahuje všechny makroživiny?

Dalším častým omylem je vynechávání snídaní. Snídaně by naopak měla být energeticky vydatná a výživná, aby tě nastartovala na celý den a dodala ti energii na všechny aktivity. Pokud snídat nestíháš, vypij si cestou do práce nebo školy cereální drink SHAKE-IT, který je nutričně vyvážený a zasytí.

2) Najdi si pohyb, co tě bude bavit

Pokud se do sportu musíš nutit, zkus jiný. Instagramerky možná šílí po hodinovém cvičebním programu – ale pokud k němu budeš cítit odpor, odcvičíš jej párkrát a pak už jen budeš hledat výmluvy. Zkoušej a vybírej – sportů je tolik, že určitě najdeš ten, co ti sedne. A dlouhá procházka nebo pár minut HIIT tréninku každý den jsou lepší volba než hodina cvičení, ke které se s vypětím sil donutíš jednou týdně.

TIP: Nebaví tě čekání na výsledky nebo potřebuješ extra dávku energie? Podpoř své sportovní výkony drinkem se 40 % proteinu!

3) Ani Řím nepostavili za den aneb Posouvej své limity

Velká omezení jsou podobně děsivá jako velké cíle. Pokud si je rozložíš na malé kousky, zvládneš je mnohem snáz. Vyškrtat první den nového roku ze svého jídelníčku všechno nezdravé je obrovský závazek. Co takhle zkusit první dva týdny omezit sladká a šumivá vína, potom k nim přidat sladkosti a pak přestat chodit do fast foodu?

Postupným omezováním si také na nový režim snáze zvykneš. A podobně to funguje i se sportem: začni malými krůčky a postupně přidávej.

4) Průběžně se motivuj

Dny, kdy budeš potřebovat drink a kýbl zmrzliny, přijdou – stejně jako dny, kdy se do toho fitka prostě nedokopeš. Nastav si tedy takový systém, který tě bude průběžně motivovat a také zabrání tendencím to vzdát. Můžeš využít sparing partnera, co s tebou bude cvičit, vymyslet si odměny za dílčí cíle nebo rozhlásit, že hubneš a požádat rodinu a přátele, aby tě podporovali (třeba ti nedávali čokoládu, nezvali na svíčkovou se šesti a občas se ptali, jak to jde).

A nezapomeň – nejlepší způsob, jak dosáhnout vysněné postavy, je prostě začít. Bez odkládání a bez výmluv. Držíme ti palce!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *