Velký průvodce planetary health diet

JAK POMŮŽE PLANETĚ A MĚLI BYCHOM SE JÍ ŘÍDIT?

V roce 2017 se počet lidí na Zemi odhadoval na 7,5 miliardy, v roce 2050 nás podle vědců bude 10 miliard. To je prakticky nepředstavitelné množství lidí, z nichž má velká část vysoké nároky. Uživit je ale má jediná planeta. Aby to zvládla, měla by jí pomoci planetary diet. O co jde a je vůbec možné ji následovat?

Planetární výživa: osud Země máme ve svých rukou

Planetární výživa je ve zkratce způsobem stravování, který je dlouhodobě udržitelný nejen z hlediska klimatických změn a zdraví planety, ale také zdraví lidí. Má zabránit tomu, aby někde na světě došly zdroje a nastal hladomor, stejně jako předcházet civilizačním chorobám způsobeným nesprávnou výživou.

V roce 2018 se proto sešlo téměř 40 předních vědců a odborníků na výživu v rámci tzv. EAT-Lancet Comission. Hlavní téma: jídlo, planeta a zdraví, respektive jejich kombinace. Na přelomu loňského a letošního roku pak své závěry zveřejnili a způsobili menší senzaci.

Co je planetární způsob stravování

U nás se článek (kromě pozornosti médií) dočkal i špatného překladu: říká se mu planetární dieta. O dietu však v žádném případě nejde – harvardský profesor Walter Willet, který na studii spolupracoval, řekl BBC, že nejde o žádnou deprivující, restriktivní dietu. Právě naopak. Jídla v návrhu zahrnutá jsou chutná a snadno kombinovatelná na stovky způsobů.

Ti, kdo očekávají revoluční způsob stravování, budou ale zklamaní. Planetary diet vychází z z konceptů zdravé výživy, jako jsou flexitariánství, středomořská výživa nebo Okinawa diet – pouze je modifikuje směrem k větší univerzalitě a také udržitelnosti.

Právě ta je jedním z důležitých cílů, který vědci sledovali. Mezi další patří například omezení plýtvání jídlem, ochrana životního prostředí a také zdravější strava a snížení počtu nemocí a úmrtí způsobených špatnou životosprávou.

„A co mám jíst?“

Odpověď je jednoduchá: téměř všechno. Jediné, s čím tento stravovací návrh vysloveně nepočítá, jsou přidané rafinované cukry (tedy sladkosti). Jinak zdravému člověku staršímu dvou let nezakazuje ani červené maso, ani mléko, ani obiloviny, naopak se zakládá na různorodosti. Principy této výživy jsou jednoduché: každé jídlo doplň ovocem nebo zeleninou a bílkoviny čerpej i z rostlinných zdrojů. I když je maso poměrně minimalizované, zcela vyřazené není – autoři si nebyli jisti univerzální prospěšností veganské stravy pro tělo z dlouhodobého hlediska.

Vědci ke každé potravině samozřejmě uvedli i doporučené denní množství v gramech (to pro tebe uvádíme níže v tabulce a také jej přepočítáváme na týdenní množství).

Planetary diet: množství jídla

Pro ilustraci se můžeš podívat na obrázek BBC, který ilustruje denní množství jednotlivých potravin. Samozřejmě se počítá s tím, že místo malého kousíčku hovězího každý den si jednou týdně vychutnáš třeba vývar nebo menší domácí burger.

Denní porce podle planetární výživy

Najím se z toho?

Možná se teď ptáš, jestli se z takové porce vůbec najíš. Najíš! Podle autorů nejen, že je nutričně zcela dostatečná, ale dokonce by zlepšila výživové návyky většiny populace.

Podívali jsme se ale i na čísla. Na den připadá více než 1 kg stravy s celkovou nutriční hodnotou 2 500 kcal, což je dostatečné množství např. pro ženy s aktivním životním stylem a muže s normálním životním stylem.

Také (denní) poměr porcí odpovídá doporučení Health Canada: 8 a více porcí zeleniny a ovoce, 6 porcí obilovin, 2 porce mléka a mléčných výrobků, 2–3 porce masa a vejcí. Odborníci se tedy shodují v tom, že ovoce, zeleniny a obilovin (kam se řadí i rýže, quinoa či těstoviny) bychom měli přijímat více než živočišné potravy.

EAT-Lancet také zveřejnili příklad jídel, která jsou založena na principech planetary diet a zároveň nutričně vyvážená. Podle nás vypadají chutně a dobře – přesvědč se na vlastní oči. My bychom si s takovým obědem určitě dali říct.

Příklady jídel (planetary diet)

A když zrovna nestíháš a nemáš čas vařit takto barevné a lákavě vypadající jídlo, můžeš si dát SHAKE-IT. Těší nás, že náš drink odpovídá principům planetary diet – je 100% rostlinný, převážně jej tvoří ovesné vločky a ovoce a je i přirozeně barevný. 🙂

Planetary diet a různé kouty světa

Styl stravování je navržen tak, aby byl univerzální pro celou planetu. Pro každou zemi to ale znamená jinou změnu. Evropa a Amerika by měly omezit maso a nadměrnou konzumaci živočišných výrobků, východoasijské státy zase mají v jídelníčcích spoustu ryb. V Africe by se jednalo o nahrazení škrobových jídel jinými.

Graf: konzumace Severní Amerika a Evropa

V některých případech se jedná opravdu o drastické změny – třeba co se týká Severní Ameriky a červeného masa. Zdroj grafu: The Guardian.

S trochou nadsázky můžeme říct, že planetary diet pravděpodobně zasáhne celý svět. Možná i z toho důvodu se o ní mluví jako o Velké stravovací transformaci či jako o revoluci. Adaptovat tento způsob by kromě mnoha změn vyžadovalo také mezinárodní spolupráci a velké nasazení celého světa. Vědci plánují nutnost tohoto kroku dále prezentovat hlavám států i odborníkům, aby celosvětového výživového převratu dosáhli.

Jak nám změna stravy pomůže?

Podle epidemiologických studií by tento styl stravování měl pomoci se snížením výskytu civilizačních chorob a úmrtí na ně, mezi které patří třeba rakovina, koronatění tepen a infarkty, cukrovka nebo obezita.

Neméně důležité jsou ale jeho výhody ve vztahu k planetě. Pokud by celý svět jedl dle návrhu vědců, výrazně by se snížilo množství hospodářsky chovaných zvířat. To by pomohlo snížit emise skleníkových plynů, ušetřilo hektolitry pitné vody ročně a také zastavilo potřebu rozšiřovat zemědělskou půdu na úkor lesů nebo jiných přirozených biomů. Ve zkratce: umožnil by nakrmit (stále se rozrůstající) svět bez zničení planety.

My planetární výživě rozhodně fandíme a plánujeme se jejími principy začít řídit. Co na ni říkáš ty? Napiš nám do komentářů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *