Výživový průvodce pro neodborníky #2

JAK (NE)POČÍTAT KALORIE A KOUZLO BAZÁLU

2 pilíře výživy: Kalorie a bazální metabolismus

Už víš, které tři hlavní složky tvoří tvoji stravu a proč jsou důležité. Pokud se chceš snadno orientovat ve zdravé výživě jako celku a zároveň se z toho všeho nezbláznit, je důležité porozumět ještě třem dalším konceptům:

Kalorie – co je kJ a co kcal?

Co bys měl vědět o kaloriích a metabolismu? – Shake-it

Kalorie vyjadřují energetickou (nebo také spalovací) hodnotu potravin. Jinými slovy, kolik chemické energie ti daná potravina dodá. Vyjadřují se v kilokaloriích (kcal) nebo kilojoulech (kJ). Na obalech potravin často najdeš obojí. Jedna kilokalorie by měla odpovídat množství tepla, které ohřeje 1 litr vody o 1 stupeň Celsia.

1 kcal = 4,184 kJ

Denně přijmeš průměrně 2000–2200 kcal, tedy 8370–9200 kJ. Přesná hodnota se liší podle způsobu života, tělesné konstituce i pohlaví.

Podívej se, kolik energie ti dodají jednotlivé živiny:

1 g tuku = 38 kJ = 9 kcal

1 g sacharidů = 17 kJ = 4 kcal

1 g bílkovin = 17 kJ = 4 kcal

Jak funguje bazální metabolismus

Možná se teď děsíš – vážně musím spálit každý den několik tisíc kilojoulů fyzickou aktivitou? Odpověď zní: ne. Právě tady totiž nastupuje na scénu tzv. „bazál“. Vzpomeň si na náš příklad s autem z minulého dílu. Tvůj motorový miláček potřebuje určité množství paliva, aby vůbec nastartoval a další, které ho udrží v chodu po rovné silnici. Pokud pojedeš do náročného terénu nebo šlápneš na plyn, vezme si pohonné hmoty více. A přesně takto funguje (bazální) metabolismus.

Metabolismus má za úkol přeměnit přijaté živiny na energii. Jako bazální se pak označuje minimální množství energie, které je nezbytné k fungování základních životních procesů. Když (klidně i ve spánku) dýcháš, pracuje ti srdce, játra nebo trávicí soustava, spaluješ energii.

V řeči čísel znamená bazální metabolismus množství kcal nebo kJ, které musíš denně (minimálně) sníst, aby tělo fungovalo bezchybně. Pod jeho hodnotu by tvůj příjem kalorií neměl klesnout ani při hubnutí. Kaloriemi, které přijmeš nad hodnotu bazálu, zase energeticky financuješ svou fyzickou aktivitu.

Intuice versus počítání

Ve výživě existuje několik přístupů. Asi největší názorovou mezeru najdeš mezi intuitivním stravováním a konceptem IIFYM (If It Fits Your Macros = počítáním makroživin). Můžeš tedy naslouchat svému tělu, přesně počítat každý gram anebo si zvolit jakoukoli cestu mezi tím. Důležité je, aby ti jídlo dělalo radost (a nestresovalo tě).

Kdy a proč ti prospěje počítání, jak živiny kombinovat a čím tě nadchne naslouchání svému tělu ti povíme v jednom z dalších článků našeho Výživového průvodce.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *